Cap de setmana de música barroca a Sant Martí Sescorts. Des de les Tripes

Església de Sant Martí Sescorts

diumenge, 5 setembre, 2021 - 19:00

Des de les Tripes

Converses antigues, converses d’avui

Aquesta concert vol mostrar i transmetre la bellesa, la puresa i l’emoció a partir de la interpretació de la música de Georg Philip Telemann, Johann Sebastian Bach, Johann Georg Pisendel i Antonio Vivaldi entre d’altres.

Cello sol, violí sol, duo i trio conversant sobre el passat i el present des de les Tripes i sense filtres.

Pisendel, Bach i Telemann, amics de joventut que han marcat la meva vida

L’any 1709 Pisendel abandona Ansbach per dirigir-se a Leipzig a estudiar dret, en el camí feu parada a Weimar per trobar-se amb J.S.Bach. Sembla ser que l’admiració entre els dos va ser mútua i que Bach quedà impressionat amb el talent del jove Pisendel. D’aquest encontre Pisendel es va emportar la partitura del concert TWV 52:G2 DE Telemann copiada per el mateix Bach.

Després d’aquesta primera trobada Bach visitarà Dresden en cinc ocasions, demostrant la seva admiració per Pisendel i l’orquestra de Dresden, no tan sols escrivint per a ells sinó posant l’orquestra de Dresden com a exemple de bon funcionament i eficiència.
Bach escriví obres especialment per a Pisendel i els dos van mantenir contacte durant la resta de la seva vida, intercanviant música pròpia i d’altres compositors. L’estreta relació musical entre les Sonates i Partites per a violí sol de Bach i la Sonata per a violí sol de Pisendel, o el fet que no sabem si la Sonata per a violí i continuo BWV 1024 fou escrita per  Pisendel o Bach o com a col·laboració entre els dos artistes són prova de l’estreta relació entre Bach-Pisendel.

Sembla ser que només arribar a Leipzig Pisendel va impressionar a tots interpretant un concert d’Albinoni i es va convertir en el concertino del grup fundat per Telemann, Collegium Musicum. Fou precisament allí on conegué a Georg Philipp Telemann, amb el que mantindria una estreta amistat també durant la resta de la seva vida, intercanviant música i una íntima correspondència.
La coneixença i l'amistat de Bach i Telemann, van deixar una ferma empremta en Pisendel com a compositor i violinista. D'altra banda, el virtuosisme sorprenent de Pisendel va influir en Bach en gran mesura. Es diu que les Sonates i Partites per a violí sol de Bach no haurien estat el mateix sense Pisendel.

Nikolaus Harnoncourt escriu al seu llibre “El discurso sonoro”:
“Tots necessitem la música, sense ella no podem viure”
“La música és una part de la nostra vida espiritual que expressa el que es troba en la totalitat.”
“A través de sons, melodies i harmonies es pot intensificar la paraula parlada, el sentit de la paraula, el qual permet una comprensió que va més enllà del que és purament lògic.”
“La música té un enorme poder sobre el cos i l’esperit de l’home.”
Música- moviment- èxtasis
“Tot músic aspira a la bellesa i l’emoció.”
“Hem de saber què ens vol dir aquella música per tal de saber què és el que nosaltres volem dir amb ella. [...] Per tant, a lo purament emocional, a la intuïció hi hem d’afegir ara també el saber. Sense aquest saber no podem reproduir de manera adequada la música històrica.”
“Música el llenguatge dels sons, la música gira al voltant d’un diàleg a un conflicte dramàtic.”
“Si no aconseguim tornar a interessar-nos per allò que no coneixem, tornar a trobar el sentit de l’efecte que exerceix a sobre el nostre esperit i sobre el nostre cos, llavors fer música no tindrà sentit.”

Amb:

• Maria Roca i Gas, violí
• Cati Reus Gelabert, violí
• Daniel Claret Mora, violoncel

PROGRAMA

  • Preludi de la Suite núm.3 en Do major, BWV 1009 per a violoncel sol de J.S.Bach
  • Dolce de la Fantasia núm.7 en Mi bemoll major, TWV 40-20 per a violí sol de G.P.Telemann
  • Largo de la Sonata en La menor per a violí sol de J.G.Pisendel
  • Sonata en La major per a dos violins TWV 42:A2 de G.P.Telemann
    • Cantabile (Andante)
    • Alla Breve (Allegro)
    • Lento
    • Allegro assai
  • Trio Sonata en Sol menor, HWV 387 op.2 núm.2, G. F. Händel
    • Andante
    • Allegro
    • Largo
    • Allegro
  • Ciaconna de Tarquinio Merula
  • Follia, op.1 núm.12, RV 63, A.Vivaldi