Rutes del municipi - Ruta 1

Ruta 1

CANTONIGRÒS - CABRERA - CANTONIGRÒS

Km.: 13.59 km.
Durada caminant: 4 hores aprox.
Durada bicicleta: 3 hores aprox.
Coordenades inici: 42º02.688’N / 002º24.459’E
Altitud màxima: 1.309 m.
Altitud mínima: 911 m.

Descarrega PDF

CANTONIGRÒS - CABRERA - CANTONIGRÒS

Ruta clàssica d’alt valor paisatgístic que uneix el poble de Cantonigròs amb el concorregut Santuari de Cabrera passant pel prominent Pla d’Aiats. La pujada a Aiats es fa pel Grau de l’Escaleta fet que li dóna un grau de dificultat a la ruta. Les Vistes de dalt del Pla com des del Santuari són abismals i corprenedores, essent mirador central de la Catalunya interior. La Garrotxa i l’Osona queden als peus. La llargada de la ruta la fan ideal per a una matinal tranquil·la qualsevol dia de l’any.

Sortirem del pàrquing que hi ha a l’entrada del poble, al costat de la formatgeria i prendrem la carretera C-153 direcció a Vic pel voral esquerre, creuarem el torrent de la Rotllada pel pont que porta el mateix nom. Creuarem la carretera i prendrem el Camí d’Aiats.

Continuarem per la pista principal fins la masia d’Aiats. Passarem per un camí entre la casa i la pallissa, i agafarem una forta pujada.

En aquest tram, 2.44km de la ruta, molta atenció que el camí es pot confondre amb el camí de les ovelles, girem bruscament a la dreta per damunt d’uns terrissos, veureu una petita fita i una marca blava. Aquí és on començarem el camí de les escales, conegut com el Grau de l’Escaleta. Passem just pel costat de les runes de les cabanyes del pla d'Aiats, a 3.02km de l’inici de la ruta i continuem fins a trobar un camí ben fresat que creua el Pla d’Aiats. La nostra ruta continua cap a l’esquerra pel senderet, tot i que us recomanem una visita al mirador que trobareu seguint uns 400 metres a la dreta, des d’on les vistes son magnífiques.

Continuant amb la ruta, arribarem al coll d’Aiats, un pas molt estret per on continuem recte per unes plataformes que ens faciliten el pas per un lloc força inclinat. Arribarem al Coll del Bram, prendrem les escales que porten fins al Santuari.

Ja som a dalt del Santuari de la Mare de Déu de Cabrera, indret espectacular, molt estimat per la gent de la contrada. L’actual edifici data del s.XVII.

Continuarem el camí pla enllà fins arribar a un mirador, des d'on podreu observar de sud a ponent, la serralada del Montseny, la vall del Congost i Tagamanent, i l’altiplà del Lluçanès emmarcant l’horitzó. Als peus el Cabrerès (territori dels Cabrera) i la plana de Vic al fons. En l’horitzó més llunyà sereu afortunats si albireu Montserrat… a la dreta lluny, els Pirineus. Continuem.

Seguint la nostra ruta passarem pel clàssic pas de l’Osca de Cabrera. Passarem per la Font de l’Osca de Cabrera i prendrem el camí del Grau del Pla del Prat, ja som a la meitat de la ruta, portem 6.24km. Començarem el descens.

Més endavant, deixarem el camí que porta a Sant Julià de Cabrera pel dret i continuarem a la dreta. En alguns trams veurem que se’ns suma un camí per l’esquerra, però nosaltres continuem avall. Ja arribem al Collet del Vidrier, 8.67km, en aquest punt prendrem uns metres de camí pavimentat, cap a l’esquerra, no més de 500m… Passarem per la Masia de Cal Vidrier, on es pot esmorzar o dinar.

Si seguim la nostra ruta, arribarem el nucli de Sant Julià de Cabrera, amb una ermita del s.XI preciosa. Voltada de prats i ovelles. En aquest punt deixem el paviment i girant cap a l’esquerra per entre l’ermita i la rectoria, anirem a creuar la riera de Sant Julià uns metres més amunt. Tot seguit deixarem el camí més marcat i ens enfilarem una mica, sempre tenint la riera a l’esquerra i ens anirem decantat cap a la dreta fins a trobar un encreuament al km 9.30 de la ruta.

En aquest punt, km 9.63 anirem a l’esquerre on hi ha unes marques grogues que marquen el rumb, deixem els prats i en endinsem al bosc. Per un moment deixarem les marques grogues i continuarem recte, creuarem una tanca i tot seguit podem tornar a seguir les marques grogues. A l’esquerra observarem altiva l’Agullola de la Tuta, i a la dreta reposada, la Masia que en porta el mateix nom.

Seguint el nostre camí arribarem al Collet del Boix, aquí, ens decantem cap a l’esquerra. Més endavant al km 12.39, tornarem a tombar a l’esquerra prenent la pista que porta a la masia de Caselles. Ara, deixarem la pista principal i en mig d’un revolt, a 12.71km de ruta, prendrem el camí menys marcat cap a la dreta.

Si pareu atenció observareu que per aquí ja hi havíem passat a l’inici de la ruta, així doncs, hem de refer el camí fins la carretera C153, un com allà, anirem direcció Olot, creuarem el pont del torrent de la Rotllada, i pujarem fins a Cantonigròs, cap a la Formatgeria des d’on havíem iniciat la ruta i on la finalitzarem, 13.59km recorreguts.