Cap de setmana barroc a Sant Martí

Església romànica de Sant Martí Sescorts

diumenge, 15 juliol, 2018 - 19:00

Actuació del grup belga Duo Macke-Bornauw amb el concert It's Baroque To My Ears.

It's Baroque To My Ears és una passarel·la entre dues èpoques, un fil estès sobre el qual dos funambulistes es diverteixen desorientant l'oient...

Nascut cap a finals del segle XVI, l'estil barroc s'estengué per tot Europa fins a mitjans del segle XVIII. Però ha inspirat als artistes molt més enllà dels seus dies i ha deixat traces a la música de molts compositors fins arribar als nostres dies. És per això que dins de l'àlbum trobem Esprit-Philippe Chédeville, Turlough O'Carolan i Marin Marais al costat d'Ola Bäckström, Martin Courdoy i Maxime Le Forestier... que a vegades els separen més de tres segles, però tots tenen un punt en comú: un dia, a diferents països d'Europa, van crear les seves melodies que a les nostres orelles sonen ben barroques...
It's Baroque To My Ears es pregunta: si hagués existit a la seva època , com haurien fet seu l'acordió els músics barrocs?
It's Baroque To My Ears, és un somni, una fantasia. Aquella dels músics contemporanis de Lluís XV que es retrobaven per tocar tots junts, per gaudir, a aixoplug d'un alberg o a casa un d'ells i que, lluny dels codis habituals de la música i la cort, podien deixar-se anar una mica. Perquè no després de tot?
I'ts Baroque To My Ears, són dos músics inspirats per les músiques tradicionals, és un curiós siamès a quatre mans i dos peus, és una música barroca desacomplexada, imaginada, reinventada amb el respecte que li devem.

Benjamin Macke
Nascut al 1983 al nord de França comença la seva carrera de músic a través de la percussió clàssica i la bateria de jazz abans de descobrir als 18 anys l'acordió diatònic que aprèn de manera autodidacte i al llarg dels encontres amb altres acordionistes. Al 2005 en fa la seva professió posant el seu acordió al servei de projectes molt variats:
Shillelah, Duo Macke-Bornauw, El col·lectiu Muzikaciné i Els Contes à 1000 Gueules.
Benjamin Macke és conegut també pel seu treball al voltant de la basse aux pieds (baix de peus), divertit acordió que es toca amb els peus i produeix sons molt greus. Treballa en la renovació d'aquest instrument en desús en estreta col·laboració amb el seu constructor Jean-Marie Paque.

Birgit Bornauw
Nascuda el 1981 a Bèlgica al petit poble d'Asse al Brabant flamenc. Després d'haver-se iniciat al violí clàssic a l'acadèmia de música, Birgit descobreix la cornamusa als 15 anys amb els músics tradicionals de la regió de Gooik. Es forma al costat de diversos músics per perfeccionar la seva tècnica abans d'entrar al Lemmens Institut de Leuven per estudiar-hi la musette barroca i la cornamusa. Amb el seu Màster a les mans i després d'una aparició a l'orquestra XVIIIème de Frans Brüggen, es consagra a les músiques tradicionals formant part de diverses aventures excel·lents com la BBGE (Belgian Bagpipe Groove Experience), Transpiradansa i sobretot el trio Griff amb Rémi Decker i Raphaël De Cock amb qui tocarà més de 10 anys per tot el món.
També forma part dels grups:
Bon matin! i Le Duo Muzikaciné.
Professora de cornamusa, el tocar amb grup i la història de la música als Conservatoris de Gand i e Gooik. També ensenya per tot Europa fent diversos cursos.

Programa:

1. Polonesa nach Blitz (3'30)
Música popular.
2. Joseph est bien marié (1'30) – exposició
Esprit-Philippe Chédeville, França, segle XVIII.
3. The Hole In The Wall (2'10) + Pachelbel's Frolics (2'20)
Henry Purcell, Angleterra, finals del segle XVII, principis del XVIII.
Eileen Ivers, USA, 1994.
4. Sarabanda & giga (5'30)
Esajas Reusner, Alemanya, segle XVII.
5. Minuet efter Gustav Blidström (4'15)
Música popular sueca, segle XVII.
6. Joseph est bien marié (1'30) – primera variació
Esprit-Philippe Chédeville, França, segle XVIII.
7. La Vieille chanson (2'30)
Pauline Viardot, França, finals del segle XIX.
8. L'Ordre Thérésien (3'20)
Música popular de Flandes, publicada al 1757.
9. Preludi le Soligni (2'00)
Marin Marais, França, finals del segle XVII, principis del XVIII.
10. La Sourde (4'55)
Martin Coudroy, França, 2012.
11. Carolan's Welcome (6')
Turlough O'Carolan, Irlanda, finals del segle XVII, principis del XVIII.
12. Joseph est bien marié (1'30) – segona variació
Esprit-Philippe Chédeville, França, segle XVIII.
13. La Furstemberg (5')
André Campra, França, 1697 – variacions de Michel Corrette, França, 1783.
14. Jan de Mulder (4')
Música popular de Flandes, publicada al 1855.
15. Noël / A Minuit fut fait un réveil (5'15)
Esprit-Philippe Chédeville, França, segle XVIII.
16. Joseph est bien marié (1'30) – tercersa variació
Esprit-Philippe Chédeville, França, segle XVIII.
17. Ebbas Brudpolska (5,45)
Ola Bäckström, Suècia, finals del segle XX.
18. La Petita fuga (4')
Nahum Heiman, publicat al 1969.