Rutes del municipi - Ruta 3

Ruta 3
L’ESQUIROL - SANT BARTOMEU - L’ESQUIROL

Km.: 13,22 km.
Durada caminant: 4 hores aprox.
Durada bicicleta: 3 hores aprox.
Coordenades inici: 42º02.109’N / 002º22.135’E
Altitud màxima: 723 m.
Altitud mínima: 457 m.

Descarrega PDF

L’ESQUIROL - SANT BARTOMEU - L’ESQUIROL

Ruta a través dels paisatges espectaculars que esculpeix la riera de La Gorga al seu pas per l'Esquirol amb indrets d'interès com el mirador de La Barra de Ferro, l'ermita de Sant Bartomeu Sesgorgues, etc. De nivell tècnic mitjà tirant a alt per la proximitat al llarg de tota la ruta als precipicis i per la humitat que presenten alguns trams del recorregut, és una ruta recomanable per fer amb amics i afeccionats al tresc i a la descoberta de racons originals i d'alt valor natural i paisatgístic.

L’inici de la ruta és al centre del poble de Santa Maria de Corcó – L’Esquirol, davant l’Església Parroquial. Seguirem al Passeig les Gorgues direcció sud, fins al final del carrer. Girarem a la dreta fent una baixada pronunciada i al final d’aquesta girarem a l’esquerra per una pista de grava que baixa cap a la font de l’Escudella.

Arribats a les esplanades ombrívoles de la font de l’Escudella, prendrem un sender que marxa pel cantó dret. Passarem per un mirador sobre la Gorga. Continuarem pel camí que marxa planer i ample.

Passat el camp de tir, a 2.31 km de la ruta, ens desviarem pel sender que puja cap a la dreta. Més tard retornarem pel de baix. Ja queden enrere les últimes cases del poble i ens endinsem en els paisatges de La Gorga. Grans vistes a la banda esquerra.

Arribarem al Mirador del grandiós amfiteatre de la Barra de Ferro. A la dreta el salt del mateix nom, de 80 metres d’alçada per on es precipita en torrent de la Bertrana. El nom ve de l'època dels carboners, quan s'instal.laren unes barres de ferro, a banda i banda, que subjectaven una corda que servia per passar les sàrries de carbó del cantó de Tavertet al de L'Esquirol.

Després de creuar el torrent, prendrem el camí que marxa a l’esquerre tot flanquejant la cinglera.

A 5.61 km deixarem el camí principal i ens desviarem a l’esquerre per iniciar el descens cap a La Gorga, passarem pel salt del Còdol i creuarem La Gorga.

A continuació ve un tram de dura pujada amb un camí força brut. Un cop dalt del morral girarem a la dreta. Aquí podrem gaudir d’uns paisatges espectaculars. Acabarem de remuntar fins dalt la lleixa del Moner.

Sortint de la baga, prendrem el camí de Sentfores cap a l’esquerra, passarem per la masia de Sentfores, actualment restaurada i habitada, està documentada des del sXII. Agafarem un caminet entre les alzines cap a la dreta. El camí de “l’escaleta” s’estreny i s’endinsa a la obaga flanquejant La Gorga.

Remuntem a la dreta per les planícies camí de l’ermita de Sant Bartomeu Sesgorgues, església romànica del s.XII restaurada després dels terratrèmols del 1427. Fou parròquia amb terme propi fins al 1936, actualment abandonada. Deixem la parròquia enrere i enfilem el camí de Sant Bartomeu a l’esquerra, per la pista asfaltada.

Abans d'arribar a la casa de pagès del Vilar deixarem la pista asfaltada i ens escaparem per un camí de pagès a l’esquerra tot passat uns tancats de bestiar.

Un cop hem passada la font del Vilar i el torrent del Viver, girem bruscament a l’esquerra per començar a davallar la cinglera fins a trobar la Gorga. Aquí, prenem el camí que baixa, cap a l’esquerra. Més endavant, a 9.94 km ens desviem del camí principal per un senderet que marxa a la dreta cap a La Gorga. A l’esquerea deixem un caminet que guia cap a les runes del molí de l’Eixerit.

Creuem el torrent de Riupregon, creuem La Gorga per un pas de pedres direcció al pont medieval del molí de la Bertrana. Solitari i mig desfalcat degut al canvi de traç de la riera per les fortes “gorgades”.

A partir d’aquí retrobem el camí fet abans, per on retornarem cap al poble.