Temporal “Glòria”

La setmana passada el temporal "Glòria" va provocar importants afectacions als serveis i infraestructures del nostre municipi i especialment al poble de Cantonigròs.

El temporal de neu, vent i pluja es va iniciar el dilluns dia 20 i va provocar esllavissades i desperfectes importants en camins rurals, el tancament de la C-153, destrosses en els boscos, cultius, masies i coberts, desperfectes en ponts i guals de la xarxa de camins públics i privats, i moltes d'altres afectacions en llars i edificis i equipaments municipals. El transport escolar i l'horari lectiu a l'Escola El Cabrerès es van veure alterats durant els dies del temporal. Malgrat les inclemències meteorològiques la llar d'infants municipal i el CAP (Centre d'Atenció Primària) van funcionar amb total normalitat. Malauradament es van haver de suspendre les activitats al gimnàs i al pavelló municipal per culpa de la llevantada i també altres serveis com el de recollida de deixalles es van veure afectats. L'accés a La Foradada es va haver de prohibir pel perill d'esllavissades i el mal estat del camí, com també l'accés a les masies de Casellas, Aiats i al Santuari de Cabrera.

El temporal va provocar la interrupció dels serveis de telefonia i subministrament elèctric a Sant Martí Sescorts, l'Esquirol i Cantonigròs. La afectació més gran va ser a Cantonigròs amb el tall del subministrament elèctric a més de 200 llars, comerços i restaurants durant més de 40 hores. És per això que l'Ajuntament, amb la col·laboració dels veïns i comerços de Cantonigròs va establir a l'Esplai de Cantonigròs un punt d'atenció als veïns on disposar entre d'altres de menjar calent, escalfor i punt de càrrega pels telèfons mòbils. L'Ajuntament va repartir llenya seca a aquelles famílies de Cantonigròs que ho van necessitar, va visitar amb tècnics de serveis socials aquelles persones grans i famílies de Cantonigròs amb necessitats especials i també va mantenir les oficines del consistori obertes fora de l'horari habitual per atendre telefònicament altres incidències.

El municipi compte amb dues companyies elèctriques que subministren l'electricitat, Estabanell i Endesa. Ambdues companyies van tenir avaries a les seves línies de mitja tensió al municipi. Estabanell en aquest episodi hi va fer front col·locant grups electrògens a l'Esquirol i Sant Andreu de la Vola perquè fessin de pont de subministrament durant la localització i reparació de les avaries permetent que l'afectació al servei fos mínima. No va actuar de la mateixa manera Endesa que va prioritzar la reparació de les avaries malgrat la dificultat que suposava enmig del temporal pels operaris localitzar-les i solucionar-les, enlloc de col·locar grups electrògens que minimitzessin l'afectació als veïns i el treball sense pressió als seus operaris.

Davant d'aquesta actuació d'Endesa, l'Ajuntament i el Consell Comarcal d'Osona estan assessorant els veïns i recollint el màxim de fulls de reclamacions per denunciar Endesa i aquelles empreses que no han estat responsables a l'hora de minimitzar els efectes del temporal durant els dies que va durar. El dimarts dia 28 es va atendre personalment a l'Espai de Cantonigròs als veïns i també s'està repartint a totes les llars els fulls de reclamacions perquè un cop recollits es registraran conjuntament per fer arribar a les empreses denunciades.

Els veïns que ho considerin també poden entrar a la web del Consell Comarcal d'Osona i fer la denúncia electrònicament, www.ccosona.cat o bé trucar al 93 883 41 30 on els tècnics de consum del Consell Comarcal d'Osona els atendran.

El consistori vol agrair la col·laboració, responsabilitat i comprensió dels veïns i veïnes del municipi davant la situació d'excepcionalitat provocada pel temporal "Glòria" i a tot el personal de l'Ajuntament per la seva excel·lent resposta de coordinació i predisposició a l'hora de fer front a totes les urgències viscudes durant aquest episodi.